W sprawie prac domowych

W sprawie prac domowych
Photo by Joshua Hoehne / Unsplash

List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w sprawie prac domowych

Wrocław 2023-10-09

Szanowni Państwo Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice!

W związku z zapytaniami i wątpliwościami dotyczącymi prac domowych
zadawanych uczniom i ich oceniania oraz zasad poprawiania przez uczniów
niesatysfakcjonujących ocen informuję, że:

  1. Kwestie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
    w szkołach publicznych regulują:
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U.
    z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.
    U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r.
    w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
    w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.)
  1. Formy pracy uczniów i zasady ich oceniania określa statut szkoły. Jest on
    uchwalany przez Radę Szkoły (społeczny organ szkoły złożony w równych
    częściach przez nauczycieli, uczniów i rodziców), a w przypadku jej braku przez Radę Pedagogiczną.
  2. Zadawanie i ocenianie prac domowych przez nauczycieli jest legalne.
    Zgodne z przepisami prawa oświatowego szkoły w swoich statutach
    szczegółowo regulują kwestie zadawania i oceniania prac domowych. Określają
    także sposób i termin poprawiania ocen niesatysfakcjonujących uczniów (w tym
    zwłaszcza ocen niedostatecznych), liczbę podejść do poprawy i wagę nowej oceny.
  3. W opinii Rzecznika Praw Dziecka wyrażonej w dniu 8 stycznia 2020 r.
    praca domowa pełni ważne funkcje dydaktyczne, utrwala wiadomości zdobyte
    podczas zajęć w szkole, rozwija inicjatywę ucznia, kształci samodzielność
    myślenia i działania. To trafna opinia, wszak – jak mawiali starożytni Rzymianie
    – repetitio est mater studiorum – powtarzanie jest matką wiedzy. Rzecz jasna
    zadawanie prac domowych powinno być celowe, przemyślane i dostosowane
    do indywidualnych potrzeb ucznia. Prace domowe nie mogą nadmiernie
    obciążać ucznia, który po zajęciach dydaktycznych w szkole powinien mieć
    czas na odpoczynek, zabawę, uczestnictwo w życiu rodzinnym, spotkania
    z rówieśnikami, a także rozwijanie własnych zainteresowań.
  4. To nauczyciel w sposób najbardziej wiarygodny i kompetentny może ocenić
    indywidualne potrzeby swojego ucznia. W przypadku odczucia, że uczeń jest
    przeciążony pracami domowymi można zgłosić problem nauczycielowi danego
    przedmiotu, w dalszej kolejności wychowawcy i dyrektorowi szkoły, który
    sprawuje w szkole nadzór pedagogiczny. Nie ma takiego problemu, którego nie
    dałoby się rozwiązać we wspólnocie szkolnej w spokojnej, merytorycznej rozmowie.
  5. Roztropnie zadawane prace domowe dobrze służą rozwojowi ucznia. Uczą też
    obowiązkowości i odpowiedzialności. To ważne, bo misją szkoły jest nie tylko
    uczyć, ale i wychowywać młode pokolenie. Traktując uczniów z szacunkiem
    i serdecznie warto nakładać obowiązki i wysoko trzymać porzeczkę wymagań.
    Takie przecież będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.

Z poważaniem pozostaję
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty