Koło przyrodnicze i Warsztaty przyrodnicze

Koło przyrodnicze i Warsztaty przyrodnicze

Harmonogram Warsztatów przyrodniczych w roku szkolnym 2024/2025

soboty, godz. 10:00-13:00
12.10.2024
23.11.2024
18.01.2025
01.03.2025
05.04.2025
17.05.2025

Terminy wycieczek:
17.10.2024 - Dolina Baryczy - 1 dzień

Wstępne terminy i miejsca wycieczek:
kwiecień/maj - gospodarstwo “Różyczkowo” w Świebodzicach - 1 dzień
maj - Ojcowski Park Narodowy albo Karkonoski Park Narodowy - 2/3 dni

Koło przyrodnicze
spotkania we wtorki 14:00-14:45


Warsztaty przyrodnicze spotkanie 5 - 5 kwietnia 2025
Temat: "Zastosowanie zbóż - kasze"

Cele:

  • poznanie zastosowania zbóż w postaci kasz oraz ich wartości odżywczych.

Przebieg zajęć:

  • uczniowie poznali 6 rodzajów kasz z 5 zbóż i ich wartości odżywcze;
  • uczniowie poznali jak wyglądaje kasze w opakowaniach oraz jak smakują kasze po ugotowaniu;
  • uczniowie przyrządzili 6 dań z 6 rodzajów kasz.

Ewaluacja:

  • uczniowie poznali walory smakowe kasz oraz ich walory smakowe w daniach.

Warsztaty przyrodnicze spotkanie 4 - 1 marca 2025
Temat: "Zboża uprawne w Polsce"

Cele:

  • podsumowanie wiadomości o ptakach;
  • poznanie zbóż uprawianych w Polsce.

Przebieg zajęć:

  • uczniowie spotkali się z 2 sowami;
  • uczniowie poznali zboża uprawiane w Polsce poprzez dopasowanie nazw zbóż do zdjęć przedstawiających zboża oraz do nasiona;
  • uczniowie poznali zastosowanie tych zbóż i ich walory.

Ewaluacja:

  • uczniowie posiali zboża w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym;
  • uczniowie nagrali filmy promocyjne zbóż.

Koło przyrodnicze 3 grudnia 2024
Pomagamy ptakom na zimę...
Uczniowie Koła przyrodniczego samodzielnie złożyli i skręcili karmniki, a następnie podarowali każdej klasie.


Warsztaty przyrodnicze 18 stycznia 2025
Temat: "Ewolucja skrzydeł"

Cele:

  • poznanie ewolucji, budowy i cech charakterystycznych skrzydeł w różnych grupach zwierząt. 

Przebieg zajęć:

  • uczniowie poznali dowody ewolucji skrzydeł - czym są struktury homologiczne i analogiczne oraz różnorodność budowy skrzydeł u owadów oraz budowę skrzydła ptaka i nietoperza;
  • uczniowie prowadzili obserwację skrzydeł owadów pod mikroskopem;
  • uczniowie uczniowie sami konstruowali skrzydła ważki, motyla, muchy, chrząszcza, ptaka i nietoperza;
  • uczniowie odwiedzili Zagrodę edukacyjną i między innymi obserwowali skrzydła u ptaków gospodarskich - gęsi i pawi.

Ewaluacja:

  • uczniowie stworzyli gazetkę ścienną na półpiętrze w szkole na temat ewolucji skrzydeł.

Warsztaty przyrodnicze 23 listopada 2024
Temat: "Ptaki"

Cele:

  • poznanie ewolucji, budowy, cech charakterystycznych, różnorodności, głosów grupy kręgowców: ptaków.

Przebieg zajęć:

  • uczniowie metodą STEAM zgłębiali wiedzę w 6 grupach tematycznych:
    "Skąd się wzięły ptaki" - zadanie: Stwórzcie drzewo ewolucji ptaków;
    “Budowa ptaków i ich cechy charakterystyczne” - zadanie: Stwórzcie plakat informacyjny o cechach charakterystycznych ptaków;
    “Różnorodność ptaków” - zadanie: Stwórzcie quiz mający na celu rozpoznanie 25 gatunków ptaków występujących w Polsce;
    “Wędrówki ptaków” - zadanie: Stwórzcie mapę świata z ptakami odlatującymi z Polski na zimę i przylatującymi do Polski na zimę;
    “Rozmnażanie ptaków i opieka nad potomstwem” - zadanie: Stwórzcie plakat na temat rozmnażania ptaków, budowy jaja oraz opieki ptaków nad potomstwem;
    "Różnorodność ptaków" - zadanie: Stwórzcie książeczkę o gatunkach ptaków występujących w Polsce.
  • uczniowie przedstawili swoje zadania w formie prezentacji;
  • uczniowie wykonali samodzielnie magnesy z wybranym gatunkiem ptaka.

Ewaluacja:

  • uczniowie stowrzyli gazetkę ścienną na półpiętrze w szkole na temat ptaków;
  • uczniowie zabrali ze sobą magnes z samodzielnie wykonanym ptakiem.

Wycieczka warsztatowa do Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy
17 października 2024

Cele:

  • poznanie walorów przyrodniczych Parku Krajobrazowego “Dolina Baryczy”.
    Przebieg wycieczki:
  • uczniowie poznali walory przyrodnicze PK “Doliny Baryczy”;
  • uczniowie prowadzili obserwację napotkanych zwierząt, w tym przede wszystkim ptaków używają przyrządów przyrodniczych - lunety, lornetki.

Ewaluacja:

  • uczniowie poznali walory przyrodnicze PK “Doliny Baryczy”oraz obserwowali gatunki roślin i zwierząt tam występujące.

Warsztaty przyrodnicze 12 października 2024
Temat: "Jak zwierzęta radzą sobie w czasie jesienno-zimowym? Pomóżmy dzikim zwierzętom przetrwać jesień i zimę!"

Cele:

  • poznanie sposobów radzenia sobie zwierząt z zimą;
  • poznanie sposobów jak my możemy pomóc zwierzętom przetrwać zimę.

Przebieg zajęć:

  • uczniowie poznali sposoby radzenia soebie zwierząt z zimą (emigracje, sen zimowy, spiżarnie, zmiana diety, zmiana trybu życia);
  • uczniowie poznali sposoby pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy (domki dla jeży, domki dla owadów, karminiki, paśniki, budki);
  • uczniowie samodzielnie wykonali kule tłuszczowe dla ptaków;
  • uczniowie ustawili i przygotowali domki dla jeży na utworzonym na działce "Jeżykowym osiedlu" oraz stworzyli "Ostoję dla zwierząt" tworząc hałdę z gałęzi, liści itp.
  • uczniowie odwiedzili Zimową oborę, aby poznać sposoby ochrony zwierząt gospodarskich przed zimą.

Ewaluacja:

  • uczniowie zabrali ze sobą kule tłuszczowe dla ptaków.