Koło przyrodnicze i Warsztaty przyrodnicze

Koordynator: mgr Adriana Kleina
Rekrutacja do przyrodniczej grupy warsztatowej na rok szkolny 2025/2026:
Ankieta: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeA3Xe_E8ypiGjivmaOXqer-YbJlssQfxHg-rZIQ2Zb0oIPWA/viewform?usp=sf_link
Harmonogram rekrutacji:
08.09.2025r. - rozpoczęcie rekrutacji (wysłanie wiadomości przez e-dziennik)
21 września 2025r. - zakończenie rekrutacji i wysłanie maila w dniu 22 września przez e-dziennik do rodziców uczniów, którzy zostali zrekrutowani z prośbą o deklarację uczestnictwa dziecka w przyrodniczej grupie warsztatowej. Pozostali uczniowie znajdą się na liście rezerwowej.
Do 29 września rodzice wysyłają maila z deklaracją uczestnictwa dziecka w przyrodniczej grupie warsztatowej. W przypadku braku potwierdzenia lub/i zwolnienia się miejsca w tym dniu prześlę również ewentualną informację do rodziców uczniów z listy rezerwowej, którzy do dnia 26 września wysyłają maila z deklaracją uczestnictwa dziecka w przyrodniczej grupie warsztatowej.
29 września 2025r. - zamknięcie ostatecznie listy uczestników grupy warsztatowej na rok szkolny 2025/2026.
Harmonogram Warsztatów przyrodniczych w roku szkolnym 2025/2026
soboty, godz. 10:00-13:00
18.10.2025 "Rośliny miododajne - rola w przyrodzie, poznawanie gatunków i budowy roślin"
22.11.2025 "Owady zapylające - rola w przyrodzie, poznawanie gatunków i budowa owadów"
17.01.2026 "Tradycje wiejskie, czyli co robili mieszkańcy wsi w zimę, a co my możemy przywrócić jako ekologiczne działania - tworzenie ekologicznych toreb różnymi sposobami"
28.02.2026 "Rola pszczół i ich hodowla na wiejskiej wsi"
11.04.2026 "Ekologia gatunków - środowisko życia, czynniki, pH gleby. Sianie i sadzenie kwiatów miododajnych na terenie Zagrody Rękowskiej"
16.05.2026 "Jak zwabić pożyteczne owady zapylające - bieżące obserwacje oraz siejemy i sadzimy kolejne kwiaty miododajne na terenie Zagrody Rękowskiej"
Terminy wycieczek:
koniec październik - 1-dniowa wycieczka do muzeum o tematyce wsi słowiańskiej (prawdopodobnie do Muzeum Wsi Słowiańskiej w Opolu)
marzec/kwiecień - 1-dniowa wycieczka do Arboretum Wojsławice
koniec maja - 2 lub 3-dniowa wycieczka do wybranego Parku Narodowego
Koło przyrodnicze dla uczniów stacjonarnych
spotkania w czwartki 13:10-13:55 (6. godzina lekcyjna)
Warsztaty przyrodnicze spotkanie 6 - 24 maja 2025
Temat: "Dary natury gospodarskiej - pieczenie chleba i wyrabianie masła"
Cele:
- poznanie jak powstaje chleb od ziarna;
- włąsnoręczne wyrabianie ciasta na chleb oraz pieczenie chleba;
- poznanie jak powstaje masło z mleka krowiego od zagrodowej Luśki;
- własnoręczne wyrabianie masła;
- poznanie metody rękodzieła na przykładzie krosna;
- bezpośredni kontakt ze zwierzętami gospodarskimi w Rękowskiej Zagrodzie.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali drogę powstania chleba od ziarna i własnoręcznie wyrobili ciasto oraz je upiekli;
- uczniowie poznali drogę powstania masła od mleka krowiego i własnoręcznie je ubili;
- uczniowie poznali, czym jest krosno przez własnoręczne wyrabianie rękodzieła;
- uczniowie spędzili czas w bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami gospodarskimi: krowami, owcami, kurami.
Ewaluacja:
- uczniowie zjedli wałsnoręcznie zrobiony chleb z wałsnoręcznie wyrobionym masłem;
- uczniowie zabrali ze sobą prace wykonane na krosnach.
Wycieczka warsztatowa do Ojcowskiego Parku Narodowego
22-23 maja 2025
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych Ojcowskiego Parku Narodowego oraz ciekawych punktów turystycznych;
- warsztaty z terenoznawstwa;
- integracja grupy warsztatowej.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze Ojcowskiego Parku Narodwego na trasie oraz obserwowali gatunki roślin i zwierząt tam występujących;
- uczniowie zwiedzili multimedialne Muzeum Przyrodnicze;
- uczniowie zwiedzili Jasknię Ciemną i Jaskinię Nietoperzową;
- uczniowie wzięli udział w warsztatach z terenozawstwa i podczas wytyczonej trasy poznawali walory przyrodnicze OPN.
**Wycieczka warsztatowa do Różyczkowa - Fundacja Na Rzecz Ochrony Zwierząt i Edukacji
16 kwietnia 2025
Cele:
- poznanie funkcjonowania gospodarstwa agroturystycznego i fundacji pomocy zwierzętom;
- warsztaty pszczelarskie;
- szerzenie szacunku do zwierząt gospodarskich;
- propagowanie czasu spędzonego na łonie natury.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali życie i zwyczaje pszczół;
- poznanie działania gospodarstwa agroturystycznego i fundacji;
- pozanie zwyczajów zwierząt gospodarskich poprzez bezpośredni kontakt;
- przebywanie na świeżym powietrzu w otoczeniu natury
Warsztaty przyrodnicze spotkanie 5 - 5 kwietnia 2025
Temat: "Zastosowanie zbóż - kasze"
Cele:
- poznanie zastosowania zbóż w postaci kasz oraz ich wartości odżywczych.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali 6 rodzajów kasz z 5 zbóż i ich wartości odżywcze;
- uczniowie poznali jak wyglądaje kasze w opakowaniach oraz jak smakują kasze po ugotowaniu;
- uczniowie przyrządzili 6 dań z 6 rodzajów kasz.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali walory smakowe kasz oraz ich walory smakowe w daniach.
Warsztaty przyrodnicze spotkanie 4 - 1 marca 2025
Temat: "Zboża uprawne w Polsce"
Cele:
- podsumowanie wiadomości o ptakach;
- poznanie zbóż uprawianych w Polsce.
Przebieg zajęć:
- uczniowie spotkali się z 2 sowami;
- uczniowie poznali zboża uprawiane w Polsce poprzez dopasowanie nazw zbóż do zdjęć przedstawiających zboża oraz do nasiona;
- uczniowie poznali zastosowanie tych zbóż i ich walory.
Ewaluacja:
- uczniowie posiali zboża w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym;
- uczniowie nagrali filmy promocyjne zbóż.
Koło przyrodnicze 3 grudnia 2024
Pomagamy ptakom na zimę...
Uczniowie Koła przyrodniczego samodzielnie złożyli i skręcili karmniki, a następnie podarowali każdej klasie.
Warsztaty przyrodnicze 18 stycznia 2025
Temat: "Ewolucja skrzydeł"
Cele:
- poznanie ewolucji, budowy i cech charakterystycznych skrzydeł w różnych grupach zwierząt.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali dowody ewolucji skrzydeł - czym są struktury homologiczne i analogiczne oraz różnorodność budowy skrzydeł u owadów oraz budowę skrzydła ptaka i nietoperza;
- uczniowie prowadzili obserwację skrzydeł owadów pod mikroskopem;
- uczniowie uczniowie sami konstruowali skrzydła ważki, motyla, muchy, chrząszcza, ptaka i nietoperza;
- uczniowie odwiedzili Zagrodę edukacyjną i między innymi obserwowali skrzydła u ptaków gospodarskich - gęsi i pawi.
Ewaluacja:
- uczniowie stworzyli gazetkę ścienną na półpiętrze w szkole na temat ewolucji skrzydeł.
Warsztaty przyrodnicze 23 listopada 2024
Temat: "Ptaki"
Cele:
- poznanie ewolucji, budowy, cech charakterystycznych, różnorodności, głosów grupy kręgowców: ptaków.
Przebieg zajęć:
- uczniowie metodą STEAM zgłębiali wiedzę w 6 grupach tematycznych:
"Skąd się wzięły ptaki" - zadanie: Stwórzcie drzewo ewolucji ptaków;
“Budowa ptaków i ich cechy charakterystyczne” - zadanie: Stwórzcie plakat informacyjny o cechach charakterystycznych ptaków;
“Różnorodność ptaków” - zadanie: Stwórzcie quiz mający na celu rozpoznanie 25 gatunków ptaków występujących w Polsce;
“Wędrówki ptaków” - zadanie: Stwórzcie mapę świata z ptakami odlatującymi z Polski na zimę i przylatującymi do Polski na zimę;
“Rozmnażanie ptaków i opieka nad potomstwem” - zadanie: Stwórzcie plakat na temat rozmnażania ptaków, budowy jaja oraz opieki ptaków nad potomstwem;
"Różnorodność ptaków" - zadanie: Stwórzcie książeczkę o gatunkach ptaków występujących w Polsce. - uczniowie przedstawili swoje zadania w formie prezentacji;
- uczniowie wykonali samodzielnie magnesy z wybranym gatunkiem ptaka.
Ewaluacja:
- uczniowie stowrzyli gazetkę ścienną na półpiętrze w szkole na temat ptaków;
- uczniowie zabrali ze sobą magnes z samodzielnie wykonanym ptakiem.
Wycieczka warsztatowa do Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy
17 października 2024
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych Parku Krajobrazowego “Dolina Baryczy”.
Przebieg wycieczki: - uczniowie poznali walory przyrodnicze PK “Doliny Baryczy”;
- uczniowie prowadzili obserwację napotkanych zwierząt, w tym przede wszystkim ptaków używają przyrządów przyrodniczych - lunety, lornetki.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze PK “Doliny Baryczy”oraz obserwowali gatunki roślin i zwierząt tam występujące.
Warsztaty przyrodnicze 12 października 2024
Temat: "Jak zwierzęta radzą sobie w czasie jesienno-zimowym? Pomóżmy dzikim zwierzętom przetrwać jesień i zimę!"
Cele:
- poznanie sposobów radzenia sobie zwierząt z zimą;
- poznanie sposobów jak my możemy pomóc zwierzętom przetrwać zimę.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali sposoby radzenia soebie zwierząt z zimą (emigracje, sen zimowy, spiżarnie, zmiana diety, zmiana trybu życia);
- uczniowie poznali sposoby pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy (domki dla jeży, domki dla owadów, karminiki, paśniki, budki);
- uczniowie samodzielnie wykonali kule tłuszczowe dla ptaków;
- uczniowie ustawili i przygotowali domki dla jeży na utworzonym na działce "Jeżykowym osiedlu" oraz stworzyli "Ostoję dla zwierząt" tworząc hałdę z gałęzi, liści itp.
- uczniowie odwiedzili Zimową oborę, aby poznać sposoby ochrony zwierząt gospodarskich przed zimą.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą kule tłuszczowe dla ptaków.