Instrukcja Obsługi Nastolatka – cz. 3 „Współpraca”

Instrukcja Obsługi Nastolatka – cz. 3 „Współpraca”
Photo by Anna Samoylova / Unsplash

Młodzież ma zdolność do współdziałania ograniczoną do wykonywania poleceń, bądź działań przynoszących pożytek natychmiastowy i tylko sobie, przy braku inicjatywy do włączania się w działania prospołeczne i o skutkach dalekich.

Pamiętaj o dekalogu dla rodziców i wychowawców:

  1. Nie upokarzaj dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.
  2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.
  3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru w miarę możliwości jak najczęściej.
  4. Jeżeli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu, dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.
  5. Nigdy nie mów źle o dziecku, w szczególności w obecności innych osób.
  6. Nie mów „zrobisz to, bo ja tak chcę” – jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.
  7. Jeżeli wydajesz polecenie dziecku, staraj się nie stać nad nim i mówić „z góry”.
  8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innymi dorosłymi przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że to ono miało rację.
  9.  Gdy nie wiesz jak postąpić, pomyśl, jak ty poczułbyś się będąc dzieckiem.
  10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.

Relacje rodzice – dzieci, dotychczas oparte na jednostronnym szacunku, zmieniają się w relacje, w których autorytet dorosłych jest rezultatem ich określonych postaw.

Przekształcanie to nie może jednak oznaczać pełnego partnerstwa i niwelowania różnic.Rodzice nadal wychowują swe dorastające dzieci, a nieodłącznym elementem tego wychowania są wymagania.

Partnerzy nie wymagają od siebie, raczej oczekują i proszą.

Nastolatki to nie dzieci. Każdy z nich w odrębny sposób, w innym tempie i rytmie, doświadcza zmian rozwojowych.
Dorośli muszą zrozumieć, że zmiany te wpływają na zachowanie dzieci.

Nasze dzieci potrzebują nas bardziej niż kiedykolwiek przedtem, ale potrzebują w zupełnie inny sposób.

Zachęcanie nastolatka do współpracy

                 
Zamiast: Spróbuj:
Rozkazywać Opisz problem
Atakować Opisz co czujesz
ObwiniaćUdziel informacji
Grozić i nakazywaćZaproponuj wybór
Wygłaszać „kazanie”… Powiedz to jednym  słowem
Wytykać to, co jest złeOkreśl swoje oczekiwania lub wartości
Złośliwych napomnień Zrób coś zaskakującego
ZrzędzeniaNapisz liścik

Pamiętaj – żeby nastolatek usłyszał co do niego mówisz, niezbędne jest, aby czuł się szanowany.

Szacunek, aprobatę i uznanie dla dziecka budują pochwały.

Jak chwalić?

  1. Przyłap nastolatka na dobrym zachowaniu.
  2. Stwórz możliwość udzielenia nastolatkowi pochwały, złóż mu propozycję, której nie może odrzucić.
  3. Chwal za to, że nie zachowuje się „źle”.
JAK ZMOTYWOWAĆ NASTOLATKA, aby chciał z nami współpracować? - Wychowuję Pozytywnie
Na początek potrzebna będzie zmiana naszego myślenia – zmotywowany nastolatek nie oznacza dziecka, które robi dokładnie to, czego oczekuje rodzic. Zmotywowany nastolatek, to osoba, która chce z dorosłym współdziałać. Jak to zrobić? Nie ma innego wyjścia, jak zacząć od siebie☺ Tak, tak…, jeżeli oczekujesz zmiany w nastolatku, najpierw zmień swoje dotychczasowe sposoby działania. Jak tego… Czytaj dalej JAK ZMOTYWOWAĆ NASTOLATKA, aby chciał z nami współpracować?
  • Tekst: Beata Ogonowska-Woźniak
  • Grafika: demotywatory.pl; deon.pl; hozelefka.pl; psychologiadziecka.org