Instrukcja Obsługi Nastolatka – cz. 2 „Emocje”
Okres dorastania to również zmiany w sferze emocji.
Okres dorastania charakteryzuje się:
- bezprzedmiotowością uczuć, czyli przeżywaniem ich bez wyraźnej przyczyny;
- intensywnością reakcji objawiającą się m.in. impulsywnością i drażliwością, a wynikającą z przewagi procesów pobudzenia nad hamowaniem;
- labilnością emocjonalną czyli chwiejnością stanów emocjonalnych;
- ambiwalencją uczuć a więc szybkim następowaniem (czy wręcz współwystępowaniem) zmiennych
i sprzecznych ze sobą uczuć.
Trudności emocjonalne dorastających wiążą się najczęściej z ich poczuciem niższości, brakiem wiary w siebie oraz niedostatecznymi umiejętnościami radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Należy pamiętać, że emocje o dużej sile obniżają zdolności percepcyjne oraz mogą utrudniać myślenie logiczne i – okresowo – zakłócać funkcjonowanie nastolatka.
Po osiągnięciu równowagi hormonalnej (II faza okresu dojrzewania) do głosu dochodzą uczucia miłości, radości, wzruszenia itp. Wiążą się one wyraźnie z zaspokojeniem potrzeby oparcia, miłości i czułości.
Podobnie jak dziecko, dorastający potrzebuje poczucia bezpieczeństwa oraz świadomości, że jest potrzebny i kochany.
Pozytywnych przeżyć w tym zakresie dostarcza rodzina, choć w okresie dojrzewania zmienia się więź emocjonalna z rodzicami. Objawia się to np. w unikaniu towarzystwa rodziców, odtrącaniu objawów czułości, zamykaniu się w sobie, obojętności na kłopoty i problemy rodzinne. Bywa, że zachowanie nabiera cech arogancji, i przesadnej pewności siebie.
Nieopanowany sposób bycia prowadzi często do konfliktów z otoczeniem. Młodzież w tym okresie nie traci jednak potrzeby miłości rodzicielskiej. Przeciwnie, zawsze potrzebuje oparcia i dowodów tej miłości!!! Bardzo jest im potrzebna pewność, że są przez rodziców akceptowani, że zawsze mogą liczyć na ich pomoc i zrozumienie.
Jak pomóc nastolatkowi radzić sobie z uczuciami?
Zamiast: | Spróbuj: |
---|---|
Odrzucać, zaprzeczać… | Określić, nazwać… |
Lekceważyć | Zaakceptuj, potwierdź… |
Wyjaśniać, racjonalizować | Odwołaj się do fantazji… |
Zaakceptuj wszystkie uczucia i ukierunkuj postępowanie. Daj możliwość samodzielnego wyboru i działania, zamiast myśleć za dziecko jak ma postąpić.
Przypomnij też sobie zasady dobrej komunikacji:
1. Słuchaj, kiedy twoje nastoletnie dziecko jest w nastroju do mówienia, a nie zmuszaj go, żeby się przed tobą otworzyło.
„Najpierw staraj się zrozumieć, a potem być zrozumianym”
2. Trzymaj się zasady 10 słów lub mniej. Nie praw kazań, powiedz to, co masz powiedzieć w maksimum 10 słowach – przy słowie 11. twój nastolatek po prostu przestaje Cię słuchać…
3. Słuchaj aktywnie, zachęcaj swojego nastolatka do wyrażania swoich opinii i uczuć (dajesz mu w ten sposób poczucie zrozumienia).
4. Uczciwie daj wyraz swoim uczuciom, posługując się słownictwem, które przekazuje sedno sprawy
i nie rani przy tym nastolatka.
Nie ma w niej: oceniania, osądzania, czy bezpodstawnego krytykowania drugiego człowieka. Każdy ma prawo odczuwać i mówić o swoich emocjach, wyrażać własne zdanie i ma prawo zostać wysłuchany.
Negatywne nawyki komunikacyjne to:
- obrażanie,
- przerywanie,
- krytykowanie,
- przyjmowanie pozycji obronnej,
- prawienie kazań,
- uciekanie wzrokiem,
- sarkastyczne uwagi,
- milczenie,
- zaprzeczanie,
- wydawanie poleceń i rozkazów,
- krzyki,
- przeklinanie,
- wpadanie w furię,
- naprzykrzanie się,
- wypominanie przeszłości.
Więcej informacji:
- Tekst: Beata Ogonowska-Woźniak
- Grafika: streskiler.pl; kobietawielepiej.pl; godzinadlasiebie.pl; doradcawpomocyspolecznej.pl; slideplayer.pl